افراد مبتلا به دیابت نوع 2، تغییر شیوه ی زندگی را برای مدیریت این بیماری به مصرف دارو ترجیح می دهند

13 دسامبر 2018- بر اساس یک نظرسنجی جدید، تغییر شیوه ی زندگی روش مطلوب تری برای مدیریت بیماری دیابت نوع 2 نزد بیماران مبتلا به این بیماری است. این نظرسنجی نشان می دهد که 81 درصد از افراد مبتلا به این بیماری، دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم تر و انجام ورزش منظم را بر تجویز داروهای کاهنده ی قند خون ترجیح می دهند.

پرفسور Aseem Malhotra، مشاور قلب و عروق NHSو استاد پزشکی مبتنی بر شواهد، در تفسیر نتایج این نظرسنجی گفت: مدیریت فعلی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، وارانه است، داروهای گران قیمتی که بمنظور کنترل دیابت تجویز می شوند علت ریشه ای این بیماری را حل نمی کنند. علاوه بر این عوارض ناشی از داروهای دیابت نوع 2 از کیفیت زندگی بیماران می کاهد، نیاز به پذیرش و بستری در بیمارستانها را برای این افراد افزایش می دهد و سبب افزایش طول عمر بیماران نمی شود.

تحقیق مرکز مراقبتهای سلامت Livaهمچنین نشان داد که 54 درصد از متخصصان مراقبتهای بهداشتی ، استفاده از تغییرات شیوه ی زندگی نظیر کاهش وزن و انجام ورزش منظم را برای درمان دارویی دیابت ترجیح می دهند.

پرفسور Malhotra، افزود: خبر خوب اینست که من توانسته ام بیماری دیابت نوع 2 را در 60 درصد از بیمارانم تنها با تغییرات شیوه ی زندگی معکوس کنم. بهترین نتایج در طی یک سال تنها با تغییرات تغذیه ای بویژه حذف کامل مصرف شکر افزوده و غذاهای حاوی کربوهیدراتهای فرآوری شده، بدست می آید. حمایت از این روش درمانی توسط خط اول کلینیسین ها با در اختیار داشتن تکنولوژی های پیشرفته برای تجویز مناسب ترین تغییرات شیوه ی زندگی برای مدیریت فردی این بیماری، نه تنها سبب صرفه جویی میلیونها پوند برای سازمانهای خدمات بهداشتی و درمانیمی شود بلکه سبب بهبود کیفیت زندگی بیماران می گردد، کاری که روش دارو محور قادر به انجام آن نیست.

در این گزارش همچنین به سایر چالشهای مرتبط با دیابت نوع 2 توجه شده است. تقریبا یک چهارم از افراد شرکت کننده در این نظرسنجی (24درصد) پذیرفتند که آنها نگران انتقال این عادات ضعیف شیوه ی زندگی به کودکانشان هستند و دو سوم آنها گفتند که آنها نگران سلامت بدنی ضعیف خود هستند.

دکتر Roger Henderson، مدیر پزشکی مرکز مراقبتهای سلامت Liva گفت: دیابت نوع 2 هم قابل پیشگیری و هم قابل معکوس شدن است، با مدیریت صحیح و کمک یک شبکه ی حمایتی، بیماران می توانند کنترل دیابت خود را در کوتاه مدت و بلند مدت به دست بگیرند.

یادداشت سردبیر: یکی از مزایای اصلی برنامه ی Low Carb ما اینست که افراد می توانند از طریق خوردن یک رژیم غذایی سالم و واقعی همراه با تغییرات دیگر در شیوه ی زندگی از مصرف داروهای دیابت نوع 2 بی نیاز شوند. بیش از 40 درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که این برنامه درمانی را شروع می کنند، یک سال بعد، از مصرف داروهای دیابت بی نیاز می شوند.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/dec/report-shows-people-with-type-2-diabetes-favour-lifestyle-changes-over-medication-90164779.html